איך לאלף כלב לבד – ציוד אילוף כלבים

לפניכם/ן סידרת מאמרים אשר יעזרו לכם ללמוד אילוף כלבים עצמי (במיוחד בכל הקשור לחינוך גורים), ואיך ללמד את כלבכם התנהגויות “משמעת” בסיסיות שחשוב שכל כלב ידע. התנהגויות אלו הן הבסיס לחיים נוחים ובטוחים עם כלבים, ויתרמו גם לחיזוק הקשר ביניכם.

בחלקו הראשון ניתן כמה הגדרות והצעות לציוד אילוף כלבים מתאים:

פאוץ’ אילוף כלבים: נרתיק כלשהו עם קליפס לחיבור למכנס או חגורה, אשר בתוכו חטיפים שהכלב אוהב. אפשר גם לשים את החטיפים בתוך שקית סנדוויצ’ים בכיס (אבל להיזהר מלרשרש בה כל פעם) או לאמיצים מביניכם – סתם לשים בכיס המכנס.

חטיפי אילוף כלבים: החטיפים צריכים להיות קטנים, רכים וריחניים מאוד, כגון רבעים של פרוסות נקניקיה או קוביות קטנות של נקניק או גבינה צהובה. יש גם חטיפים טבעוניים אבל חשוב למצוא משהו שהכלב אוהב ומתלהב ממנו, אחרת הוא לא יהיה מוכן לעבוד עבורו.

רתמת כלבים: הכוונה היא לרתמת גוף אשר מתאימה לכלב שלכם ולמטרה שאתם צריכים. למשל, אם הכלב מושך אז נבחר ברתמה נגד משיכות (החיבור של הרצועה נמצא מקדימה), אם מדובר בכלב שלא מושך או בגור בן פחות מחצי שנה, מומלץ לעבוד עם רתמה רגילה (החיבור נמצא על הגב).  בכל מקרה, הרתמה צריכה לשבת טוב על הכלב ולהיות לו נוחה, ויש להלביש אותה רק בזמן טיולים ולהסירה כשחוזרים הביתה.

רצועת אילוף כלבים: רצועה רגילה באורך של כ-1.80 מטר. רצוי להימנע משימוש ברצועות נמתחות (“פלקסי”) היות והן עלולות להיות מסוכנות במצבים מסוימים.  שימו-לב גם למשקל הרצועה, והתאימו אותו למשקל הכלב!

קליקר: הקליקר הוא אביזר קטן שכאשר לוחצים על הלשונית שבתוכו, משמיע צליל “קליק-קליק” ייחודי. ה”קליק” הוא בעצם “מרקר” (סמן- משם מגיע שם בית הספר- מרקר טריינינג),  שאומר לכלב שהוא עשה הרגע את הדבר הנכון וזכה בפרס. הקליקר מאפשר לנו דיוק רב בתזמון, ועוזר לכלב ללמוד את ההתנהגות הספציפית שאנו רוצים שיבצע. ניתן, כמובן, להשתמש גם במרקר ורבאלי כגון המילה “כן!” או מילה קצרה אחרת, אך היא תהיה פחות ברורה לכלב מאשר קליקר.

 אילוף כלבים עצמי- כמה הגדרות חשובות:

חיזוק: בבואכם ללמוד איך לאלף כלב לבד עליכם תחילה למצוא משהו שיגרום לכלב לרצות לחזור על הפעולה שבעקבותיה ניתן החיזוק.  למשל, אם ניתן לכלב חטיף כשהוא מתיישב, הוא ירצה לשבת יותר בנוכחותינו כדי להרוויח עוד חטיפים.  חיזוק יכול להיות כל מיני דברים: חטיף, כדור, משחק משיכות, משחק רדיפה, חופש לעשות משהו שהכלב אוהב, חיבה ותשומת לב, וכו’.  כל מה שהכלב אוהב יכול לשמש אותנו כחיזוק!

אימון מחוץ לבית: את כל מה שאנחנו מלמדים אנחנו מתחילים בתוך הבית, בסביבה נטולת גירויים אשר יכולים להפריע לכם או לכלב ולהסיח את דעתכם מהאימון. כאשר נרצה לבצע תרגיל מסוים גם מחוץ לבית, תחילה נלמד את התרגיל בבית ואז נתחיל בהדרגתיות להוסיף גירויים שונים כגון אנשים, קולות, רעשים, כלבים אחרים וכו’. במידה ולא נוסיף את הגירויים בהדרגתיות מספיקה אנחנו סתם נתסכל את הכלב ונהרוס לעצמנו את האימון.

הדרגתיות: עבודה הדרגתית משמעה לפצל את ההתנהגות הסופית שאנו רוצים להרבה שלבים קטנים, שעליהם הכלב יקבל חיזוק עד שנגיע לתוצאה הסופית הרצויה.  למשל, כשאנו מלמדים כלב להתעלם מגירויים ברחוב, תחילה נלמד אותו להתעלם מגירויים קלים מאוד בתוך הבית, ואז מגירויים יותר “כבדים” ויותר מסיחים, ואז נצא איתו החוצה ונתחיל שוב מגירויים קלים, ולאט לאט נעלה את דרגת הקושי.  עבודה הדרגתית מאפשרת לנו לייצר הצלחה לכלב, בונה את הביטחון העצמי שלו, וגורמת לכלב לרצות להמשיך ולהתאמן איתנו. כמובן שגם לנו חשוב לחוות הצלחה, ולכן קחו גם את עצמכם בחשבון כאשר אתם יוצרים תהליך אימון הדרגתי!

בחלק הבא של המאמר נדבר על התנהגויות בסיס שכדאי ללמד כלבים, ואיך עושים את זה.  מוזמנים לעקוב בדף הפייסבוק שלנו כדי להתעדכן כשהמאמר מפורסם.

רוצים להבין טוב יותר את הכלב שלכם?

הצטרפו לקורס "מרקר בייסיק": 21 שיעורים מוקלטים + שיעור בונוס שיעניקו לכם כלים עיוניים ופרקטיים מעניינים ושימושיים ותוכלו ללמוד בקצב שלכם, בכל מקום ובכל זמן!
הקורס מיועד למי שרוצה לקחת את הקשר שלו עם כלבים כמה צעדים קדימה, להעמיק ולהעשיר את הידע לגבי התנהגות כלבים ותהליכי למידה.
מומלץ!
שתפו:

אולי יעניין אותך גם:

האם זה אכן הכל או כלום?

עוד יום, עוד ייעוץ אם הייתי משתף את לו”ז הנסיעות שלי עם אנשים, רובם היו מבועתים מכמות הזמן שאני מבלה

איך לאלף כלב עם קליקר?

כידוע, מרקר טריינינג הוא מכלול שלם של אילוף הכולל בתוכו דרכי עבודה שונות ומגוונות.  אחת הנפוצות והיעילות היא עבודה עם

נעילת לסתות בפיטבול

כלב פיטבול – נעילת לסתות? המיתוס גורס ש”לכלבים מסוג פיטבול (וגזעים אחרים) יש מנגנון אשר גורם ללסת להינעל כאשר הכלב

רוצה לשמוע על הקורסים שלנו?

מזמינים אותך להצטרף לקורסי האילוף והכלבנות הטיפולית שלנו, בגישה הומנית ומבוססת מחקר.
מתאים גם למי שמחפש מקצוע מתגמל, וגם להורי כלבים שרוצים להבין את הכלב שלהם לעומק ולטפל בבעיות התנהגות.
מקומות אחרונים בקורס הקרוב!

רוצה לשמוע על הקורסים שלנו?

מזמינים אותך להצטרף לקורסי האילוף והכלבנות הטיפולית שלנו, בגישה הומנית ומבוססת מחקר.
מתאים גם למי שמחפש מקצוע מתגמל, וגם להורי כלבים שרוצים להבין את הכלב שלהם לעומק ולטפל בבעיות התנהגות.
מקומות אחרונים בקורס הקרוב!

חולמים להיות מאלפי כלבים?

נותרו מקומות אחרונים למחזור ה-29 של קורס מאלפי כלבים במרקר טריינינג

בואו ללמוד כיצד לתקשר עם כלבים ולעזור להם לחיות בהרמוניה עם המשפחה שלהם, בגישה חדשנית מבוססת מחקר, ללא ענישה או גרימת כאב

דילוג לתוכן