אילוף בורדר קולי

אחד מגזעי הכלבים הפופולריים בעולם, ובארצנו הקטנטונת בפרט, בשנים האחרונות הוא הבורדר קולי. הבורדר קולי הוא כלב השייך למשפחת כלבי הרועים והוא נחשב לאחד הגזעים האינטליגנטים ביותר בעולם. במקור שימש בעיקר ל”איסוף” (רעייה) של כבשים וצאן משדה המרעה ע”י “הפחדתם” במבטיו החודרים, קיבוצן לקבוצות והובלתן אחר כבוד בחזרה למשק.

הבורדר קולי הוא כלב ש”אוהב לעבוד”. מאפייניו העיקריים הם: כלב אנרגטי, ניחן ביכולת למידה מהירה, יכולת התמדה מעולה, בעל אופי רגיש, מתחבר בצורה מעולה לאדם ועם חשיפה נכונה, מתחבר מעולה גם לבעלי חיים אחרים. בשל כל המאפיינים הנ”ל הוא הפך בשנים האחרונות לכלב בית מאוד פופולרי ברחבי העולם. בהמשך המאמר אתן מספר דגשים והמלצות לאילוף בורדר קולי שכדאי לקחת בחשבון לפני שאתם מחליטים להכניס לביתכם כלב כזה, או בכלל.

בורדר קולי – היסטוריה ומקור השם

מקורו של הבורדר קולי הינו בגבול שבין אנגליה לסקוטלנד. מכאן פירוש שמו:  בורדר– הגזע נוצר סביב איזור הגבול של סקוטלנד. קולי– מקור לא ברור, זהו שם כללי בסקוטית עבור כלבי רועים ומכיל בתוכו גם גזעי רעיה סקוטים נוספים (כמו bearded collie/Shetland SheepdogWelsh Sheepdog). יתכן שמגיע מהמילה הסקוטית coolley זהו כינוי לכבשה הנפוצה בסקוטלנד.

בדומה לכלבי עבודה נוספים, הקולי הורבע בהתחלה עבור המזג והאינטיליגנציה שלו ולא סביב המראה שלו. הגזע למעשה נפרד לראשונה משאר גזעי הקולי לגזע עצמאי והוגדר בעזרת הכלבים “אולד המפ”(1893) ו”אולד קפ”(1901) שהיו כלבי הרבעה מפורסמים. שמו של הגזע הוכר לראשונה בתחרות בשנת 1918 אך נכנס רשמית לרשימת הגזעים של ה international sheepdog society) ISDS ) בשנת 1946. ורק סביב 1976 הוכר ע”י ההתאחדות הבריטית וב1995 ע”י ההתאחדות האמריקאית.

מגדליו של הגזע זיהו את הפוטנציאל הרב של הכלב להעניק עזרה לאדם וזאת בשל האינטליגנציה הגבוהה שלו, היכולת לאלף אותו ורצונו העז ללמוד והוא נחשב בעיני רבים ככלב הרועים הטוב ביותר. הכלב החל לשמש ככלב הרועה את העדר של מגדליו ושומר על שלמותו. באותם ימים בסקוטלנד, העדר של האדם היה הסימן לעושרו ומעמדו ונוכחותו של הקולי, הייתה מקלה על בעליו לשמר את הפרטים בעדר בטוחים ומאוחדים ופוטרת אותו מדאגותיו.

מבנה, מראה חיצוני ובריאות

גובהו של הבורדר קולי נע בין 45-55 ס”מ ומשקלו נע בין 12-16 ק”ג (תלוי אם מדובר בזכר או בנקבה). לכלב מראה איכותי ובעל פרופורציה, הוא חינני ולא מגושם ובעל איזון מושלם, צלעותיו מקושתות היטב, החזה עמוק ורחב ומותניו ארוכות. כפות רגליו חזקות ויציבות וצורתם אובאלית.

עיניו של הבורדר קולי זוכות להתייחסות במקומות רבים ונאמר עליהן כי הן “מהפנטות” במיוחד כאשר הם רועים את הצאן, והבעת פניו היא ערנית וחכמה.

פרוותו של הכלב לרב תופיע בצבעים של שחור- לבן, אך יכולה להגיע עד כ- 17 גוונים שונים וב-7 דוגמאות שונות.

הפרווה היא פרווה כפולה- חלקה עבה וארוך וזו נועד להגן מפני גשם, ואילו חלקה השני קצר יותר וחלק ומטרתו היא להגן מפני קור. היות והפרווה סמיכה יחסית- דרושה הברשה של פעם-פעמיים בשבוע.

כמו לרוב הכלבים הגזעיים קיימת נטייה לבעיות בריאותיות מסוימות כמו להיפ-דיספלציה, אלבו-דיספלציה ושאר בעיות פרקים, גם לחירשות ובעיות עיניים אופייניות.

בורדר קולי

אופיו של הבורדר קולי

הבורדר קולי הוגדר ע”י סטנלי קורן בספרו “האינטיליגנציה של הכלבים” כגזע הכלבים החכם ביותר ומסוגל ללמוד פעולות חדשות לאחר 5 (!) חזרות בלבד. זהו גזע חכם מאוד, רגיש ופעיל, לכן דרושה לו עבודה יומיומית ברעייה או אנשים פעילים מאוד שיפעילו את הכלב שוב ושוב: בחוג אג’יליטי, משחק קבוע של פריסבי או שאר פעילויות מאמצות גופנית ושכלית. לגזע יש נטיה “טבעית” לרעות, ולכן בהיעדר כבשים יתכן וינסה לאסוף קבוצה של ילדים משחקים, חתולים, או אפילו מכוניות. לכן חשוב מאוד לגרות את הכלב ולנתב את יצריו.

תנאי הגידול הטוב ביותר עבורו הוא שיהיה לו מרחב לרוץ ולפרוק את האנרגיה הרבה שיש לו.

הבורדר קולי הם כלבי משפחה מצוינים, הם מסתדרים עם ילדים ואוהבים את בעליהם מאוד, יש להם דחף עז לרצות את הבעלים שלהם עד כמה שניתן, ביחס לזרים לעומת זאת הבורדר קולי עלול להיות חשדן מה שהופך אותו גם לכלב שמירה טוב.

בישראל משתמשים בבורדר קולי בעיקר לרעיית צאן ולשם הרחקת ציפורים ממסלולי המראה בשדות תעופה.

למרות כל מה שנאמר על הבורדר קולי וכל יתרונותיו הרבים הגזע הזה, למרבה הצער, מוצא את עצמו יותר מכל גזע אחר בבתי מחסה לכלבים. זה יכול להצביע עד כמה סגנון החיים המודרני לא מאפשר לכלבים הללו לקבל את תנאי הגדול שהם זקוקים להם.

בורדר קולי וילדים

5 דגשים והמלצות בסיסיות לאילוף וטיפול בבורדר קולי:

1. חשיפה: אחד הדברים החשובים ביותר בחייו של כל כלב, ובמיוחד בחייו של בורדר קולי ככלב רגיש וכזה שאוהב לרדוף אחר דברים (לא אחת תשמעו מקרים על בורדר קולי שנכנס לחבורה של ילדים קטנים וניסה ‘לרעות’ אותם), הוא לחשוף אותו בצורה נכונה לכל מה שהעולם שלנו כנראה ‘יציע’ לו במהלך חייו. תקופה מאוד קריטית לחשיפה היא מגיל 6-7 שבועות (כשהבורדר מגיע אלינו כגור הביתה) ועד בערך 12 שבועות. יש לזכור, שהחשיפה היא זו שבסופו של דבר תבסס את רגשותיו של הכלב כלפי גירויים שונים בסביבה לאורך כל חייו. האם הוא יגלה פחד/תוקפנות/מרדף לגירויים מסויימים או יהיה רגוע וידע אף להתעלם מהם ככלב בוגר.

הצעות בסיסיות לחשיפה: מפגש עם כלבים חברותיים ונינוחים (קטנים עד גדולים), רעשים שונים (מכוניות, אוטובוסים, משאיות, אופנועים ועוד), בני אדם (מבוגרים, שמנים, רזים, מזוקנים, ילדים, תינוקות ועוד), משטחים שונים (מרצפות, דשא, חול, מתכת, פלסטיק, חצץ ועוד), חומרים שונים למגע עם שינייו של הגור (חבל, עץ, פלסטיק ועוד), סביבות משתנות (עירונית, שדות, ים ועוד).

דגשים לחשיפה:לתת הרבה(!) חיזוקים על רוגע ליד גירויים שונים, בייחוד כאלו שנמצאים בתנועה מהירה. אתן דוגמא חשובה (שמאוד אופינית לבורדר קולי): אופנוע בנסיעה, במידה והגור/כלב צעיר מראה עניין באופנוע נוסע (מנסה לרדוף/לנבוח כלפיו) אנסה בפעם הבאה ‘להפגיש’ אותו עם האופנוע קצת יותר מרחוק, במידה והגור רגוע ולא מתעניין באופנוע אלא מתעניין בכם או סתם בסביבה, לשבח אותו ולחזק אותו עם צ’ופרים שהכנתם מראש (-:

2. בניית קשר טוב עם הכלב: כאמור, הבורדר קולי הוא כלב שמאוד מחובר לאדם, יש כאלה שאומרים שהוא יכול ‘לקרוא מחשבות’ ורגשות (: יחד עם זאת, כדאי לתרגל דברים בסיסיים כמו תגובה לשם, קריאה מרחוק, משמעת בסיסית טובה, להקפיד על טיולים כיפיים מלאי חיזוקים ופאן על בסיס יומי, והמלצה אישית שלי: לפחות טיול אחד ביום במרחבים פתוחים כמו שדות או פארקים גדולים.

3. הוצאה וניתוב של אנרגיה ומשחקי חשיבה: בורדר קולי הוא מטבעו כלב מאוד אנרגטי שנוטה להשתעמם בקלות (יש אף בורדרים שניחנים ממש בהיפראקטיביות). על כן כדאי לפעול בכל מיני דרכים על מנת להפיג לו את השעמום ולפרוק לו אנרגיה: לפחות 3 טיולים ביום, לשחק איתו משחקי הבאה (כדור, חבל וכד), תרגול משמעת וטריקים והמלצה חמה: להשתתף עימו באופן קבוע באחד מהחוגים לספורט כלבני, כגון פריסיבי, אג’יליטי וכד’.

4. עבודה מבוססת חיזוקים חיוביים וללא ענישה: הבורדר קולי הוא כלב בעל אופי רגיש. על-כן כל סוג של ענישה פיסית או מילולית יפגע ביכולות שלו לעבוד/ללמוד דברים חדשים ובעיקר יפגע בחיבור שלו אליכם. הדגש בתרגול ואילוף בורדר קולי הוא לעבוד עם חיזוקים חיובים (לצ’פר/לחזק עם חטיפים טעימים כל התנהגות רצויה), לדבר אל הכלב בטון רגוע ושמח, להתלהב בטונים גבוהים כשהכלב עושה בדיוק את מה שרציתם (לדוגמה, אם הכלב מביא כדור לכיוונכם אימרו בטון גבוה ושמח: “יופי”! או “כלב טוב!”) וכמובן, פשוט להתעלם מהתנהגות לא רצוייה או לנתבה למשחק כייפי אחר ושווה יותר (אתה אוהב לרדוף אחרי חתול –  בוא תרדוף אחרי כדור פרוותי גדול ותראה כמה זה כיף).

5. הצעת התנהגויות ולמידה שלא נגמרת: אחד הדברים המדהימים שהופכים את הכלב הזה לייחודי כל כך, הוא הרצון שלו ללמוד עוד ועוד דברים חדשים כמעט בכל זמן נתון. שיתוף הפעולה במשחק, בתרגול משמעת וטריקים או סתם בהתנהלות רגועה בבית הם אדירים. במקרים רבים, כל שעלינו לעשות זה ללכוד את ההתנהגות הרצוייה (לנו) ולחזק את הכלב על הביצוע שלה. אחרי מספר חזרות מועט יחסית – הכלב פשוט יבצע את הפעולות בצורה כמעט אוטומטית כיוון שהוא כבר למד שההתנהגות הזו מתגמלת אותו ומשתלמת לו (:

לסיכום, זיכרו: הבורדר קולי הוא כלב חכם מאוד שגם לומד מהר מאוד – אבל ללא תעסוקה יומיומית בצורה מעניינת הוא עלול להשתעמם בקלות, ויהיו לכך השלכות שליליות כמובן. לכן דעו שאם בחרתם לקחת בורדר קולי, אתם בעצם מקבלים חבר נפש שלא רק יתכרבל עמכם בסלון אלא יזכיר לכם לעיתים קצת דחופות: “נו, מתי עושים משהו? מתי יוצאים לשחק? אבל כבר עברה שעה שלמה מהפעם האחרונה ששיחקנו…”

בהצלחה!

רוצים להבין טוב יותר את הכלב שלכם?

הצטרפו לקורס "מרקר בייסיק": 21 שיעורים מוקלטים + שיעור בונוס שיעניקו לכם כלים עיוניים ופרקטיים מעניינים ושימושיים ותוכלו ללמוד בקצב שלכם, בכל מקום ובכל זמן!
הקורס מיועד למי שרוצה לקחת את הקשר שלו עם כלבים כמה צעדים קדימה, להעמיק ולהעשיר את הידע לגבי התנהגות כלבים ותהליכי למידה.
מומלץ!
שתפו:

אולי יעניין אותך גם:

גידול כלב בחצר

אנשים רבים מביאים כלבים אך רוצים שהם יגורו בחצר במקום בתוך הבית, מסיבות שונות ומגוונות. במאמר זה נענה על השאלות

אילוף כלבים – טרגט

 טרגט, או “מטרה” בעברית, היא התנהגות מועילה מאוד: גם כהתנהגות בפני עצמה, וגם כדרך ללמד התנהגויות נוספות. כהתנהגות בפני עצמה

רוצה לשמוע על הקורסים שלנו?

מזמינים אותך להצטרף לקורסי האילוף והכלבנות הטיפולית שלנו, בגישה הומנית ומבוססת מחקר.
מתאים גם למי שמחפש מקצוע מתגמל, וגם להורי כלבים שרוצים להבין את הכלב שלהם לעומק ולטפל בבעיות התנהגות.
מקומות אחרונים בקורס הקרוב!

רוצה לשמוע על הקורסים שלנו?

מזמינים אותך להצטרף לקורסי האילוף והכלבנות הטיפולית שלנו, בגישה הומנית ומבוססת מחקר.
מתאים גם למי שמחפש מקצוע מתגמל, וגם להורי כלבים שרוצים להבין את הכלב שלהם לעומק ולטפל בבעיות התנהגות.
מקומות אחרונים בקורס הקרוב!

חולמים להיות מאלפי כלבים?

נותרו מקומות אחרונים למחזור ה-29 של קורס מאלפי כלבים במרקר טריינינג

בואו ללמוד כיצד לתקשר עם כלבים ולעזור להם לחיות בהרמוניה עם המשפחה שלהם, בגישה חדשנית מבוססת מחקר, ללא ענישה או גרימת כאב

דילוג לתוכן