האם זה אכן הכל או כלום?

עוד יום, עוד ייעוץ

אם הייתי משתף את לו”ז הנסיעות שלי עם אנשים, רובם היו מבועתים מכמות הזמן שאני מבלה בדרכים! הלו”ז הפומבי של הסמינרים שלי הינו רק חלקיק קטן מהמחויבויות הרבות שיש לי. רבות ממחויבויות אלו אינן מפורסמות בלו”ז הפומבי שלי, היות ואני עושה הרבה מאוד ייעוץ פרטי. חלק גדול מהייעוץ הוא לארגונים ומאלפים מקצועיים אשר מחפשים דרך לעשות את המעבר לשימוש בשיטות מבוססות חיזוקים חיוביים. אני עובד עם הרבה מארגונים אלו כבר מעל ל 10 שנים, וחלק גדול מהעבודה הזו אני לקחתי איתי לתוך תפקידי החדש ב Karen Pryor Clicker Training.

צירוף מקרים…?

משימתי מזה זמן רב היא לעזור למאלפים מסורתיים יותר למצוא פתרונות יעילים למגוון אתגרי האילוף שעומדים בפניהם, על ידי כך שאני מציג וחושף אותם למתודולוגיות לחיזוק חיובי. עזרה לאנשים עם רקע באילוף מבוסס כפייה יכולה להיות מאוד קשה, מצריכה זמן, ומלאה במכשולים ומחסומי דרך. אבל, כאשר אנחנו עושים פריצת דרך ואני רואה מאלפים שמשתמשים בכלים חדשים ומצליחים עם כלים אלו, זה מאוד מתגמל ומחזק עבורי! זהו תחום בו אני מרגיש שאני יכול לעשות שינוי משמעותי; עבודתי בעשור האחרון שכנעה אותי שזה שווה את המאמץ.

בחודש האחרון, בטווח זמן של כמה שבועות בודדים בלבד, עבדתי עם חמש קבוצות שונות אשר כללו מספר סוכנויות לאכיפת חוק, ארגון של כלבי שירות, ארגון של כלבי נחיה, וקבוצה של מעריצי ספורט כלבני. כרגיל, לכל קבוצה היו אתגרים ומכשולים ייחודיים משלה – וכל אחת מהן פרשה ומתחה את יכולות האילוף שלי בדרכים חדשות. הנושאים והצרכים המגוונים הללו יכולים להיות מתסכלים ומרגשים בו זמנית.

רציתי לשתף אתכם במכשול שעמדתי מולו בשלושה מקרים שונים, מכשול שהגיע ממקום בלתי צפוי. למרות שכל אחת משלושת השיחות שהיו לי היו מאוד שונות, היה מכשול שכל אחת מהן הציגה בפני, שהיה דומה באופן משונה. כל שלושת המפגשים התקיימו בהפרשים של שבועיים אחד מהשני, אך כל אחד נבע ממקור שונה לחלוטין. כל המפגשים היו שיחות פרטיות שערכתי עם אינדיבידואלים, במהלך הזמן בו עבדתי עם הארגון או הקבוצה שלהם. אני אפרט שיחה אחת ספציפית למטרת הדיון הזה, אך לכל שלושת השיחות היה נושא דומה.

לקוח: אני מעריך את הידע שאתה מביא לנו, קן, אבל אני לא יכול לשתות משקה שלא בדקתי לעומק. אני לא באמת יכול להפוך למאלף מבוסס חיזוק חיובי!

קן: למה לא? אני לא מנסה לגרום לך לשתות איזה שיקוי מלאכותי (אני מרגיש שאני מתחיל להתגונן, אז אני מנמיך את העוצמה וממשיך בקול מרגיע יותר)! למעשה, אין שום דבר חבוי במה שאני משתף איתך. אני פשוט מלמד מגוון עקרונות מדעיים וכלים פרקטיים שיעזרו לך להפוך למאלף טוב יותר ולשפר את תכנית האילוף שלך.

לקוח: אבל חלק מהכלים הללו לא הגיוניים עבור הצרכים שלי (הוא אומר, בטון די טרחני)!

קן: אני יודע! זו הסיבה שאני נותן לך המון אפשרויות, כך שתוכל להשתמש בכלים שהכי מתאימים לך ולסגנון האילוף שלך. תבחר בכלי שאתה מבין ושנשמע הגיוני עבור כל אתגר ספציפי שאתה עומד בפניו. אני אעזור לך ליישם את הטכניקה ביעילות, במשך הזמן.

לקוח: אבל אמרו לי שאם אני לא מאמץ את הפילוסופיה כולה, זה חסר טעם להשתמש רק בחלק מהטכניקות. עירוב של כפייה וחיזוק חיובי מטשטש את היעילות של שני הכלים! ואני לא מוכן לזרוק לזבל את 25 שנות הניסון שלי באילוף בשביל גחמה חדשה!

קן: וואו, וואו, וואו! חכה רגע! תן לי להבין מה אתה מנסה להגיד. איפה שמעת את זה? אני חושב שיש לך כמה תפיסות מוטעות לגבי חיזוק חיובי. מה שאני מקווה ללמד אותך הוא בוודאי אינו גחמה ואינו חדש. אתה יכול להסביר מדוע אתה מרגיש ככה?

לקוח: חשבתי שאני אנסה להשיג יתרון התחלתי בהבנה של חיזוק חיובי, על ידי לקיחת שיעורים ממאלף פרטי ושימוש בטכניקות עם הכלבים שלי, בבית. אז נרשמתי לקורס והמדריכה אמרה לי שהיא לא מוכנה לעבוד איתי. אם אני רוצה ללמוד על חיזוק חיובי, זה הכל או כלום. אני לא יכול להשתמש בתיקונים, כי זה ישלול את כל העבודה שנשיג באמצעות שימוש בחיזוק חיובי. המדריכה הייתה מאוד מתנשאת לגבי זה, והגישה שלה אלי הייתה מאוד חמורה. אז אמרתי “שכחי מזה” (האמת שהוא השתמש בשפה הרבה יותר צבעונית, שאני בחרתי לא להשתמש בה במאמר הזה)! כבר יש לי כלבים מחונכים; אני לא באמת צריך את הקורס שלה.

קן: תעשה לי טובה. תן לי הזדמנות השבוע, ואם אתה לא רואה דרך שבה אני יכול לעזור לך, נוכל להגיד להתראות אחד לשני ואתה לעולם לא צריך לדבר איתי על חיזוק חיובי יותר! אני חושב שאולי לא הבנת נכון את המדריכה או שתפסת אותה ביום לא טוב, אבל תן לי להבהיר לך כמה דברים…

…אני חושב שלא.

אני לא אמשיך יותר עם השיחה הספציפית הזו, אבל אני פשוט אגיד שהאינדיבידואל הזה שינה את נקודת המבט שלו עד סוף השבוע. הוא מצפה כבר שאחזור לעבוד עם הארגון שלו שוב, מאוחר יותר השנה! אם השיחה שלעיל הייתה השיחה היחידה שלי מהסוג הזה, אני כנראה לא הייתי משתף את הסיפור הזה. אבל אני משתף אותו בגלל שהיו לי שלוש שיחות דומות. לכל אחת מהשיחות היו פרטים מעט שונים, אבל כל האנשים ששוחחתי איתם אמרו לי שהם יצרו קשר או דיברו עם מאלף מבוסס חיזוק חיובי, וירדו מהרעיון של חיזוק חיובי בעקבות השיחה הזו.

הייתי בדרכים בנסיעות במשך כמה שבועות רצופים, אבל במקום להתרגש מההתקדמות שעשיתי בכל ארגון ולהרגיש שמח שאני חוזר הביתה, הייתי מוטרד כל הטיסה חזרה. כל מה שיכלתי לחשוב עליו זה שהמכשול הגדול ביותר שלי בכל מקום שהגעתי אליו, היה שיחות שהלקוחות שלי קיימו עם מאלפים אחרים שמתבססים על חיזוקים חיוביים. האם אנחנו מחבלים במטרה של עצמנו מבלי להבין את זה?

הנושאים שאני חייב לפתור

אני מלא תקווה ששלושת התקריות הללו היו צירופי מקרים ייחודיים. אני מכיר הרבה קולגות ששותפים לפילוסופיה ולתקווה שלי, אז אני מוצא נחמה בעובדה הזו. אך גם חשתי שזה חשוב לשתף את החוויה הזו עם הקוראים, על מנת לשתף את המחשבות הראשוניות שלי על הנושאים שהחוויה הזו העלתה עבורי. הנה הנשאים המרכזיים עבורי, שלחלקם אתייחס במאמר עתידי כשיהיה לי יותר זמן ומרחב:

  1. לעבוד עם מאלפים מסורתיים ולהחליט איך הכי נכון לעזור להם לעבור לשימוש בחיזוקים חיוביים (אדון בזה במאמר זה).
  2. לדבר עם מאלפים שהגישה שלהם שונה משלנו, תוך כדי שימוש שלנו בחיזוק חיובי (אדון בנושא זה במאמר הזה).
  3. להגדיר מה זה באמת אומר להיות מאלף מבוסס חיזוק חיובי (נושא שאני אשמור למאמר עתידי).
  4. הבנה לקויה של המונחים “ענישה” ו”חיזוק” וכיצד המאמץ שלנו ללמד רעיונות מבוססי מדע מתנגש עם ההבנה של הציבור הכולל של מונחים אלו (גם את זה אשמור למאמר עתידי).
  5. האתגרים שבלימוד רעיונות רחבים וכלליים, ויישום חוקים לשימוש ברעיונות אשר חלים על כל התסריטים.

כפי שאתם רואים, החוויה הזו פתחה מקשתת רחבה של מחשבות שאני רוצה לשתף ולדון בהן בפירוט.

אפשרויות חיוביות בעולם האמיתי

קן רמירז מרצה בכנס המאלפים הגדול בעולם
קן רמירז מרצה בכנס המאלפים הגדול בעולם

היום אני אתמקד רק בשני הנושאים הראשונים ברשימה שלי שלעיל, היות ושניהם רלוונטיים לעבודה עם מאלפים אשר משתמשים בטכניקות כפייה באופן קבוע. אלו הם סוג הלקוחות שעבדתי איתם במהלך השבועות האחרונים שלי של נסיעות. אני חושב שפילוסופיית ה”הכל או כלום” באה ממקום של כוונות טובות, אבל זה לא ריאליסטי לשמר את הפילוסופיה הזו כאשר אנו מתעסקים עם מאלפים שכבר יש להם היסטוריה של שימוש בשליטה אברסיבית ובכלים מבוססי תיקונים.

– עירוב חיזוקים וענישות באותה סביבת למידה

העולם האמיתי מלא בחיזוקים ועונשים; הם מסביבנו כל הזמן. אנחנו, יחד עם בעלי החיים שלנו, לומדים מהחוויות הללו בכל יום. הקיום של שניהם בעולם שלנו אינו נוגד את היעלות שלהם, מעצם נוכחותם. אנחנו יכולים לזהות שכיריים מאפשרים לנו לבשל ארוחה טעימה ומאוד מתגמלת, תוך כדי למידה שנגיעה במשטח הרותח של הכיריים ביד חשופה היא מאוד כואבת. הלקחים ארוכי הטווח שלנו לגבי עמידה ליד הכיריים תלויים בהקשר ובהיסטוריה של החוויות הכלליות שלנו בסביבת מתקן המטבח הזה. אם בכל פעם שאנחנו מנסים לבשל את הארוחה הטעימה הזו אנו בסופו של דבר נוגעים בכיריים ושורפים את היד, החוויה הזו (כתוצאה מהמגושמות שלנו, הכישלון שלנו, או השימוש הלא הולם בכלי הזה) יכולה ללמד אותנו שהארוחה, לה אנו כמהים, פשוט לא שווה את זה.

אבל אם מלמדים אותנו לבשל כהלכה, עם הכלים הנכונים, אנו יכולים להימנע מלהיכוות שוב, או לפחות לעיתים נדירות. רמת הנוחות שלנו בשימוש בכיריים ובבישול הארוחה האהובה עלינו תהפוך לעוצמתית יותר מאשר הפעמים הנדירות בהן אנו נכווים – כלומר, אנחנו עדיין כמהים לבשל את הארוחה הזו. הנקודה שלי היא שחיזוקים ועונשים פועלים בסביבה שלנו אלו לצד אלו כל הזמן. אך בכל אופן, כמאלפים מבוססי חיזוק חיובי, אנחנו מזהים שהשימוש בעונשים, או כל אברסיה שהיא, יכול לפגוע באמון ובמערכת היחסים שעבדנו כל כך קשה לפתח עם בעלי החיים שלנו. זו אחת מהסיבות שאנחנו לא ממליצים לערבב את השניים. בעבודה עם מאלפים צעירים או חדשים, אנחנו יכולים ללמד אותם כיצד להשתמש בחיזוק חיובי בצורה אשר מבטלת לחלוטין את הצורך בשימוש בתיקונים. אך זהו לא המקרה אם אנחנו מנסים לעזור למאלף מסורתי לעבור לשימוש בחיזוק חיובי (עוד על כך בהמשך).

– שימוש בשליטה אברסיבית בסביבת בעלי חיים אשר לעולם לא חווה אותה, או לא חווה אותה במשך שנים רבות.

זה מובן שמאלפים מסוימים עלולים לרצות למנוע מלומדים אחרים בכיתה (בעלי חיים או אנשים) להיחשף לתיקונים, אם אותם הלומדים לא ראו או חוו תיקונים בעבר. חשיפה שכזו עלולה להיות חוויה מאוד מדאיגה ולא נוחה. זו יכולה להיות סיבה טובה לא לרצות שאדם המשתמש בתיקונים באופן אינסטינקטיבי יהיה נוכח בכיתה. אך ישנן מספר אפשרויות נוספות, מעבר ללא לאפשר לאדם להשתתף בהדרכה הכיתתית. אפשרות אחת, היא להסביר מדוע היית רוצה שהוא או היא ימנעו משימוש בכלים אלו בכיתה שלך. מאלפים ובעלים רבים יותר ממוכנים לנסות – כל עוד אתה מבהיר את הצפיות ועוזר להם להתמודד עם האתגרים בהם הם יתקלו בשיעור או בשני השיעורים הראשונים.

אפשרות נוספת היא להציע שיעור נפרד (או שיעור פרטי) לנוהג בעל היסטוריה של שימוש בטכניקות תיקון. האלטרנטיבה הזו מונעת מסטודנטים אחרים להיפגע משימוש בכלים אברסיביים. ייתכן שתגלו, כמוני, שזה לוקח שיעור או שניים בלבד בשביל שהנוהג ירכוש משמעת מספקת על מנת להימנע משימוש בכלים ישנים וחליפיים בסביבת הכיתה. לאחר שהשיעורים הראשונים מתבצעים באופן פרטני, הנוהג יכול להצטרף לכיתה גדולה יותר. אם אנחנו רוצים לראות מאלפים מבוססי כפייה מבצעים את המעבר, אנחנו צריכים למצוא דרך לעבוד איתם.

צעד צעד

החוויות שלי לאורך השנים עזרו לי לזהות שלאדם אשר השתמש במיומנות או טכניקה במשך שנים רבות לוקח זמן לעבור לשיטה חדשה או להשתמש בכלים חדשים. גיליתי שכמו שאנחנו מלמדים את בעלי החיים שלנו התנהגות בצעדים קטנים, קירוב הדרגתי, כך גם ללמד מאלפים להתרחק מהשימוש בתיקונים דורש צעדים מתאימים וכמות זמן הולמת. אנחנו צריכים לעזור ללומדים הללו על ידי כך שאנו מכוונים אותם להצלחה. תנו להם שלבים ומטרות ברות השגה, ותניעו אותם בהדרגה אל עבר המטרה שלנו של שימוש בחיזוק חיובי.

אם אנחנו מאלפים מוצלחים, זהו תהליך שכבר השתמשנו בו מאות פעמים עם בעלי החיים שלנו. למה שלא נשתמש בו גם עם הלומדים האנושיים שלנו? קירוב הדרגתי היא השיטה היחידה בה השתמשתי בהצלחה כיועץ. לא יהיה שום שינוי או התקדמות אם אני אציע שהלקוח צריך להפסיק לעשות כל מה שעבד לו ב 30 שנה האחרונות! אני לא יכול לצפות, וגם לא מצפה, ממאלפים מבוססי כפייה לעזוב מאחור את כל הכלים שהם מכירים ולהחליף לסט חדש של כלים בבת אחת. לחילופין, אני צריך לאמוד את הצרכים שלהם ולעשות את המעבר באיטיות, כלי אחד, או שניים בו זמנית.

תהליך האילוף הזה צריך להיות מבוצע בהתחשבות, כדי שהלקוח יוכל להצליח במעבר. חווית ההצלחה תהיה המאורע המתגמל ביותר, אשר יוביל את הלקוח לרצות להשתמש בכלים נוספים. אם תהליך המעבר יוצג ויבוצע כהלכה, הלקוח לעיתים יהיה להוט להתקדם אפילו יותר מהר ממה שאני מרשה. עד כמה שאני רוצה שלקוחות ישתמשו בכלים החדשים, לפעמים אני מוכרח להאט את הקצב. מדוע? מכיוון שאם הלומדים הללו יתקדמו מהר מידי, הם לא יהיו מוכוונים להצלחה. אני דבק באותם עקרונות אשר שירתו אותי היטב כמאלף בעלי חיים – בנה יסודות יציבים לפני שאתה מוסיף עוד שכבות. הלומדים האנושיים שלנו עושים מעבר לשימוש בכלים רבים, שבהם הם לא השתמשו מעולם. כמה להוטים שלא נהיה כדי להוביל אותם למעבר, עלינו לפצל את הלמידה לשלבים מתגמלים וקלים לביצוע. אם אנחנו מצפים מלקוח שרוצה ללמוד להשתמש בחיזוק חיובי לעשות את המעבר בבת אחת, אנחנו הופכים את המשימה להרבה יותר קשה.

חיזוק חיובי: מתאים לכולם!

דאגה שמטרידה אותי כבר שנים היא שישנם מאלפים מבוססי חיזוק חיובי אשר לא מצליחים ליישם את הטכניקות בהן הם משתמשים בצורה כל כך טובה עם בעלי החיים שלהם, כאשר הם עובדים עם הלקוחות האנושיים שלהם. אני מעריך את התשוקה שיש לנו לאמונה שחיזוק חיובי הינו גישה אפקטיבית והומאנית יותר לשימוש, כאשר מאלפים בעלי חיים. אך לעיתים, הרגש הכנה הזה מערפל את הגישה שלנו לשוחח על המדע באופן הגיוני. לעיתים קרובות, הגישה הזו גורמת לתשוקה שלנו להראות כמו ביקורת חריפה כלפי כל מי שלא מאלף באותה דרך כמונו. אני חושש שחלק מאלו שטוענים שהם מאמצים את החיזוק החיובי שוכחים שאם הם לא דבקים במדע ומשתמשים בחיזוק חיובי עם האנשים שמסביבם, הם יכשלו בלהציג את טענותיהם באפקטיביות ולא יצליחו להמיר אף אחד.

בכל סביבת אילוף בה עבדתי, האנשים איתם עבדתי דיווחו שהם הפנו את גבם לחיזוק החיובי לא בגלל המדע או האלמנטים הפרקטיים שביישום שלו, אלא בגלל הגישה של המאלף שניסה להמיר אותם מלכתחילה. זהו אינו הדיווח הראשון של החדשות הללו, אבל זה הבהיל אותי לעמוד בפני המכשול הזה שלוש פעמים במהלך שבועות בודדים בלבד. אני מכיר המון מאלפים מבוססי חיזוק חיובי אשר טובים ביישום חיזוקים עם בעלי החיים שהם מאלפים והאנשים שהם מלמדים, באופן שווה. עד שנוכל כולנו לנוע בכיוון הזה, אנו נכשל בלשכנע את אלו ששוקלים שימוש בכלים חדשים, לעשות את המעבר.

עוד בהמשך

כפי שאתם רואים, זהו נושא שחשוב לי מאוד. אני רוצה נואשות להפיץ את המדע והיישום של טכניקות החיזוק החיובי לעוד אנשים. אנחנו חבים את זה לבעלי החיים בהם אנו מטפלים – ללמד את אלו שרוצים לשפר את האילוף שלהם טכניקות מדעיות, פרקטיות, יעילות והומאניות. אך אנחנו צריכים לוודא שאנחנו לא אלו המונעים מזה לקרות.

מדי פעם, במהלך השנה, אני אשתף את המחשבות שלי בנוגע לנושא הזה, על ידי חקירה של מכשולים נוספים שמפריעים למאמצים שלנו לשכנע אנשים בערך וביתרונות של גישת החיזוק החיובי לאילוף. אני מצפה ומחכה לשתף עוד ולהניע את השיח קדימה.

אילוף שמח,

קן.

מאמר מתורגם מאת קן רמירז.

למאמר המקורי

יכול לעניין אותך גם:

פרויקט הפרפר

1, 2, 3, 4 . . . האם כלבים יכולים לספור?

שימוש ב ענישה כמודיפיקציה התנהגותית בבעלי-חיים – הצהרת עמדה של AVSAB

ללמוד להתבונן

בפברואר הקרוב קן רמירז יתארח במרקר טריינינג לסמינר של יומיים של לימוד מתקדם למאלפים.

בסמינר המאלפים יקבלו כלים בנושאים הבאים:

  • אסטרטגיית חיזוקים
  • התמודדות עם טעויות המאלף
  • פתרון בעיות
  • אגרסיביות

לפרטים נוספים והרשמה

רוצים להבין טוב יותר את הכלב שלכם?

הצטרפו עכשיו למרקר בייסיק - קורס מקוון שמיועד למי שרוצה לקחת את הקשר שלו עם כלבים כמה צעדים קדימה, להעמיק ולהעשיר את הידע לגבי התנהגות כלבים ותהליכי למידה.
הקורס מכיל 21 שיעורים מוקלטים + שיעור בונוס שיעניקו לכם כלים עיוניים ופרקטיים מעניינים ושימושיים ותוכלו ללמוד בקצב שלכם, בכל מקום ובכל זמן!
שתפו:

אולי יעניין אותך גם:

מרקר טריינינג בעולם

דרך המרקר טריינינג הולכת ותופסת תאוצה ברחבי העולם בקרב מאלפים וארגונים רבים.  ריכזנו בשבילכם כמה דוגמאות מובילות: קארן פריור (Karen Pryor): רב-המכר

חשיפה – כל מה שרצית לדעת

רובנו שמענו בעבר את המושג “חשיפה”, אבל מה הוא אומר? המושג חשיפה מתייחס לתהליך הסוציאליזציה של גור. מדובר בלמידה ורכישה

רוצה לדעת עוד?

אחרי שהכרת את אנשי הצוות המעולים שלנו. תרצה להצטרף לעולם שלנו?

זה פשוט!

קורס אילוף כלבים בדרך המרקר

חולמים להפוך את האהבה לכלבים למקצוע מאתגר ומתגמל? בואו לשמוע על קורס האילוף שלנו, שיכין אתכם לעבודה עצמאית כמאלפי כלבים בגישה הומנית. ההרשמה בעיצומה!
ההרשמה בעיצומה!