- לגרום לכלבים להתמקד בנו ע”י נגיעה עם האף שלו בכף היד שלנו.
- להזיז את הכלבים מנקודה א לנקודה ב מבלי לגעת בו או למשוך אותו עם הרצועה.
- להרגיל את הכלבים לידיים שנמצאות קרוב לפנים שלו.
- להרגיל גורים לגעת בנו בצורה נעימה (ולא עם השיניים שלהם).
- לעזור לכלבים להתמודד עם הסחות בכך שניתן לו משהו ספציפי לעשות ולהתמקד בו.
- לעזור לכלבים חששנים לצבור בטחון ולהתקרב למה או למי שמפחיד אותם. כאן יש יתרון אדיר לטרגט כהתנהגות נלמדת שמאחוריה יש היסטוריה ארוכה של חיזוקים חיוביים לעומת פיתוי בעזרת אוכל ללא השימוש באות לטרגט. רוב הכלבים יהססו להתקרב למשהו מפחיד עבור פיתוי, אך יהיה להם קל יותר להתקרב כדי לגעת לרגע במטרה ואז לקבל את החיזוק שלהם הרחק מהדבר המפחיד, לאחר שנגעו בו.
- לעזור לכלבים ריאקטיביים/תוקפניים לצאת מסיטואציות בעייתיות מבלי למשוך אותם ברצועה
- לאפשר לבעלים של כלבים ריאקטיביים/תוקפניים לעבור במקום בעייתי מבלי שהכלב יגיב לגירוי, בכך שנמקד את הכלב בכף היד שלנו בעודנו עוברים ע”פ הגירוי שעלול להקפיץ את הכלב.
איך ללמד כלבים “אף” או “טאץ'”
מצורף סרטון של גל זיו, PhD, מרצה בכיר בסגל של בית הספר ל אילוף כלבים מרקר טריינינג, בו הוא מדגים את השלבים הראשונים ללימוד ההתנהגות טרגט.
בשלב ראשון נציג את כף היד שלנו אל מול האף של הכלב, קרוב מאוד, אך מבלי להבהיל את הכלב. כשהכלב מתקרב אל היד ונוגע/מריח אותה, נקליק וניתן לו חטיף.
בשלב השני, כאשר הכלב נוגע בעקביות בכף היד ברגע שאנו מציגים אותה, נוסיף את האות: “אף” או “טאץ'” או כל מילה אחרת שבחרתם/ן. את האות יש להגיד בזמן שהכלב נוגע בכף היד או כשהוא בדרך לגעת בה.
בשלבים הבאים ניתן להציג את היד במרחקים גדולים יותר מהאף של הכלב, להציג אותה במיקומים שונים מולו (מעט לצידי הראש שלו, למטה או למעלה) ואף להתחיל לגרום לו לנוע כדי לגעת במטרה. תמיד נקליק ברגע שהאף של הכלב נוגע ביד שלנו, וניתן לו חטיף טעים בתמורה לביצוע המוצלח.
בהמשך נלמד את הכלב להגיע גם ממרחק כדי לגעת ביד שלנו (בסיס מצויין ל”בוא אלי“!), ואף יעקוב אחר היד שלנו למרחק מסויים עד לנגיעה. כך נוכל להוביל אותו לתנוחות שונות ולביצוע התנהגויות שונות, כגון ישיבה, שכיבה, סיבוב ועוד.
בסופו של דבר, תנועת היד שמובילה את הכלב עם טרגט תהפוך להיות סימן (אות ויזואלי) לכלב לביצוע ההתנהגויות השונות, ונוכל גם לשים אותן על אות ורבאלי (מילה) כאשר הכלב יבין בדיוק מה רוצים ממנו. כך השתמשנו בהתנהגות “טרגט” כדי ללמד התנהגויות חדשות!